Strekdam Tegen Verzanding Vaargeul in de Baai van Hindeloopen - IJsselmeer!
Column door Anske Smit
In de meeste gevallen is verandering vaker afkomstig van initiatiefnemer(s), dan van de "Mienskip". In de praktijk zijn de initiatiefnemers de echte helden van de innovatie! Het idee om de verzanding van de vaargeul in het IJsselmeer naar de haven van Hindeloopen structureel door aanleg van een strekdam aan te pakken, bestaat al heel lang. Zo'n strekdam behoort zeker tot een van de belangrijkste ruimtelijke ontwikkelmogelijkheden van Hindeloopen. Bovendien bied dergelijke strekdam een mooie mogelijkheid tot uitbouw naar een echte Rede. Een passend maritiem element in de Baai van Hindeloopen met een hedendaagse knipoog naar de glansrijke Zuiderzee-historie. Deze oplossing is door enkele Hylper inwoners bedacht. Het merendeel van "Mienskip" van Hylpen omarmde later het concept en schreef het op in hun stadsvisie van 2006. De omschrijving en de schets van een strekdam en/of rede is nog niet nader uitgewerkt. Het idee verkeert nog in de embryonale fase. Een schets van een plan dat virtueel, maar in werkelijkheid helemaal niet bestaat. Hoewel het zich laat aanzien dat het een ingewikkeld en uitdagend project kan worden, zien de initiatiefnemers in dit stadium nu al mogelijkheden en kansen. De meest gestelde vragen zijn: "Is er draagvlak voor? Is er geld voor?" De initiatiefnemers zien iets, wat anderen niet zien. Ze willen iets wat nog niet bestaat. Ze opereren vaak tegen een bestaande meerderheid die behoudzuchtig en liever geen ingrijpende verandering wil. Dus is er nog geen echt draagvlak. Anders is er al een begin of was het er misschien al. Op korte termijn zijn er nu vaak twijfels en barrières, daarentegen kunnen zich op de langere termijn voor de toekomstige generatie ongekende kansrijke mogelijkheden voordoen. Daarom vragen de initiatiefnemers te worden ondersteunt in het complexe proces om het perspectief van de eindstreep te halen.
De oude haven, de ââlde haiven
De, door Stichting Stadsherstel Hindeloopen gerestaureerde publieke historische Hylper Haiven, is een prachtige plek die bijzonder in trek is bij de watersport. Ook dagjesmensen en inwoners genieten telkens weer van dit unieke arcadische maritieme panorama. De oude haven wordt echter door velen gezien als een ongeschikte aanlegplaats voor grote schepen, terwijl de behoefte hieraan wel bestaat. Dat is bijzonder jammer!
Oplossing van onder-op uit Hylpen
Een oplossing voor dit probleem ligt verscholen in de maritieme cultuurhistorie van de kust van Hindeloopen, namelijk het aanleggen van hedendaagse en toekomstbestendige Strekdam, De Rede van Hindeloopen. De voorzetten van een degelijke strekdam zijn door ons zoals gezegd uit de inbreng van de plaatselijke bevolking gedestilleerd.
Onvoldoende vermogen en ruimte om grotere schepen te accommoderen.
In de (private) jachthaven en de stadshaven in Hindeloopen is onvoldoende vermogen en ruimte om grotere schepen te accommoderen. Dat is de reden dat wij al enige tijd - als eerste stap - ijveren voor de aanleg van een strekdam. Het idee van een strekdam/buitenhaven is geïnspireerd op een voormalige Rede.
Strekdam tegen voortdurende verzanding van de vaargeul
Die situatie bestond in de achttiende eeuw. Anders dan vroeger, is dat deze strekdam - als element - ook een nieuw wapen is tegen de voortdurende verzanding van de toegang vaargeul naar de Hindelooper haven en jachthaven. Deze steeds wederkerende dichtslibbing van de vaargeul kost de gemeenschap veel geld. Deze post is jaarlijks terug te vinden op de gemeentelijke begroting.
Haalbaarheid
Om de eerste voor de hand liggende vragen over de inhoud te beantwoorden is dringend behoefte aan een haalbaarheidsonderzoek om de realiserings- en financieringsmogelijkheden scherp en helder te krijgen. Met zo’n onderzoek kunnen de realiserings- en financieringsmogelijkheden in beeld worden gebracht.
Draagvlak.
Voor het plan van een Rede van Hindeloopen, een strekdam is primair lokaal en bestuurlijk steun nodig. Voor verdere stappen is alvast contact gezocht en overleg gevoerd met de lokale overheid en instanties:
Gemeente Sùdwest Fryslân.
Coördinator Windpark Fryslân, inventarisatie projecten
Provincie Fryslan, project Koppelkansen IJsselmeer
Gemeente Sudwest Fryslan. Project gemeentelijke opgave IJsselmeerkust
Watersportverbond Regiocommissie IJsselmeer
Nederlandse Chartervloot BBZ
Plaatselijk Belang Hindeloopen.
PvdA-fractie Gemeenteraad Sudwest Fryslân
Vereniging Hylper Haven
Ondernemersbelang Hindeloopen
Het plan is aangemeld bij de gebiedscoördinator Windpark Fryslân er is verkennend overleg gevoerd met Provinsje Fryslân over de inbedding van het plan in een bredere ecologische en economisch/toeristische planontwikkeling voor de IJsselmeerkust.